Somevaikuttajat kannustavat nuoria kokeilemaan uusia arjen tapoja

Tiedote. Julkaistu: 02.12.2020, 13:31
Syöpäjärjestöt

Syöpäjärjestöjen Fressimpi fiilis- kampanjassa nuoret vaikuttajat antavat vinkkejä pienistä arkisista tavoista, joilla voi lisätä jaksamistaan ja mielen hyvinvointia. He haastavat nuoria tarkastelemaan omia tapojaan ja kokeilemaan uusia.

Jopa 40 prosenttia tekemisistämme toistuu samanlaisena päivästä toiseen eli perustuu tapaan. Onko sinulla tapana torkuttaa herätystä aamuisin, selailla vapaahetkinä somea tai juoda kahvi lounaan jälkeen? Toistamme rutiineja ja tapoja sen kummemmin miettimättä – tai korkeintaan ajattelemme, että tarvitsemme lounaan jälkeen kupin kahvia.

– Kun pieniä tapoja on monta, alkaa niillä olla oikeasti vaikutusta suoriutumiseen ja jaksamiseen, muistuttaa terveyden edistämisen asiantuntija Tuulia Råmark Syöpäjärjestöistä.

Syöpäjärjestöjen Fressimpi fiilis muistuttaa, että hyvät arkitavat voivat auttaa terveyden lisäksi myös haaveiden saavuttamisessa, liittyvät ne sitten treenikuntoon, työpaikan saamiseen, sometähteyteen tai vaikka seurustelusuhteeseen. Kaikki tekeminenhän lopulta koostuu pienistä totutuista tavoista.

– Isoja muutoksia tulee helposti lykättyä, tai ne epäonnistuvat, kun yritetään muuttaa koko elämä kerralla. Pieni muutos on helpompi tehdä ja sillä voi vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa, Råmark sanoo.

Esimerkiksi TikTokissa kolmisarvine -nimellä tunnettu Carola Hakola kannustaa pieniin happihyppelyihin kiireisenäkin päivänä – tai jäämään bussista yhtä pysäkkiä liian aikaisin. Happihyppelystä saa lisää virtaa. Lumilautailija Henna Ikola kannustaa tekemään voimautumissoittolistan niihin hetkiin, kun ei oikein jaksaisi.

Pienestä muutoksesta tulee parempi mieli – ja se voi johtaa toiseen pieneen muutokseen.

Happihyppelystä voi kasvaa kunnon kävelylenkki tai karkkivälipalan vaihtamisesta omenaan terveellisempi ruokavalio.

Katso kaikki vinkit https://www.fressis.fi/artikkeli/pieni-muutos-fressimpi-fiilis/

Lisätiedot:

Terveyden edistämisen asiantuntija Tuulia Råmark, 050 564 5844

Viestinnän asiantuntija Maarit Rautio, 040 5491003

Syöpäjärjestöt on Suomen suurin kansanterveysjärjestö.

Syöpäjärjestöihin kuuluvat:

Suomen Syöpäyhdistys ry ja sen jäsenjärjestöt:
12 alueellista syöpäyhdistystä
6 valtakunnallista potilasjärjestöä
Suomen Syöpärekisteri
Syöpäsäätiö

Syöpäjärjestöt tukee ja kuntouttaa syöpää sairastavia ja heidän läheisiään, tiedottaa syöpää ehkäisevistä ja terveyttä edistävistä asioista, pitää yllä rekisteriä syöpätaudeista ja syöpäseulonnoista ja myöntää varoja syöpätautien tieteelliseen tutkimukseen.

www.syöpäjärjestöt.fi
www.kaikkisyövästä.fi