Kuntoutuskurssit

Pohjois-Suomen Syöpäyhdistys järjestää Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) tukemia sopeutumisvalmennuskursseja eri puolilla Pohjois-Suomea. Kurssille paras aika olisi hakea yhden-kahden vuoden kuluttua sairastumisesta.

Kurssit on tarkoitettu ensisijaisesti sellaisille syöpään sairastuneille, jotka eivät ole aiemmin olleet syövän takia kurssilla. Kurssit ovat osallistujille maksuttomia. STEA:n kursseilla osallistujat kustantavat matkat itse. Myös Kela järjestää kursseja syöpäpotilaille.

Sopeutumisvalmennuskursseja rahoittavat Kela ja STEA. Kelan ja STEA:n tukemille kursseille haetaan erillisillä hakulomakkeilla. Kelan hakulomake on KU 132 (harkinnanvarainen kuntoutus). Liitteeksi tarvitaan lääkärin B-lausunto kuntoutuksen tarpeesta tai kuntoutussuunnitelma / epikriisi, jossa on lääkärin suositus kurssille.

Hakulomake Kelan tukemalle kurssille

STEA:n rahoittamille kursseille haetaan erillisellä lomakkeella. Kurssihakemukseen ei tarvitse liitteitä. STEA:n sopeutumisvalmennuskurssihakemukset lähetetään järjestävälle syöpäyhdistykselle ja Kelan kurssihakemukset Kelalle suoraan. Kurssihakemuksia saa syöpäyhdistyksiltä, Kelalta sekä kuntoutusohjaajalta.

Hakulomake STEA:n kurssille

STEA:n ja Pohjois-Suomen Syöpäyhdistyksen sopeutumisvalmennuskurssit 2020.

Nautitaan elämästä -eläkeikäisten syöpään sairastuneiden yksilökurssi
14. – 18.9.2020, Santas Resort & Spa Hotel Sani, Jukupolku 5, 85100 Kalajoki. Hakuaika päättyy 14.8.2020.
Kurssille valitaan 10 yli 63-vuotiasta syöpään sairastunutta henkilöä hakemusten perusteella. Kurssilaisen tulee olla suhteellisen hyväkuntoinen ja kyetä liikkumaan ilman apuvälineitä pystyäkseen osallistumaan täysipainoisesti kurssin ohjelmaan, luonnossa liikkumiseen ja muihin aktiviteetteihin.
Käydään läpi muuttunutta elämäntilannetta ja vaihdetaan ajatuksia yhdessä saman kokeneiden kanssa. Kurssilla on tietopuolista asiaa sekä omaan fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä harjoitteita. Liikutaan luonnossa mahdollisimman paljon säiden niin salliessa, löydetään voimia ja motivaatiota elää tätä päivää. Nähdään tässä ja nyt olemisen taidon tärkeys. Löydetään myös omia voimavaroja arkeen sairauden jälkeen tai sairauden kanssa. Ohjaajina neuvontahoitaja Virpi Sipola ja neuvontahoitaja Kaisa Pahtakari.

Terveet ja sairastuneet MEN1-geenivirheenkantaja -parikurssi
20. – 22.11.2020, Rokua Health & Spa, Kuntoraitti 2, 91670 Rokua. Hakuaika päättyy 23.10.2020. Kurssille haetaan olemalla ensin yhteydessä joko OYS:n perinnöllisyyshoitajaan tea.kotajarvi(at)ppshp.fi tai neuvontahoitaja Virpi Sipolaan virpi.sipola(at)pssy.org
Kurssi on tarkoitettu MEN1-geenivirhettä kantavalle läheisensä kanssa. Voit olla joko sairastunut tai terve. Sinulla on paljon kysymyksiä ja mietittävää, mitä tämä alttiusgeeni tarkoittaa sinun ja perheesi elämässä. Kurssille valitaan 8 kurssilaista ja 8 läheistä. Valinnat tehdään yhdessä perinnöllisyyspoliklinikan kanssa.
Kurssilla pohditaan mieltä askarruttavia asioita yhdessä asiantuntijoiden johdolla; mitä alttiusgeeni tarkoittaa, miten se vaikuttaa elämään ja terveyteen. Paljon uusinta ja oikeaa tietoa MEN1:stä. Vaikuttaako MEN1 parisuhteeseesi, perheeseesi tai lasten hankkimiseen. Läheisten kysymyksiin ja ehkä myös olemassa oleviin pelkoihin pyritään vastaamaan. Pääsette keskustelemaan ja vaihtamaan ajatuksia toisten samassa elämäntilanteessä olevien kanssa. Etsitään ja löydetään keinoja huolehtia omasta fyysisestä sekä psyykkisestä hyvinvoinnista. Ohjaajina neuvontahoitaja Virpi Sipola ja OYS:n perinnöllisyyshoitaja Tea Kotajärvi.

Kurssihakemukset lähetetään osoitteeseen:
Pohjois-Suomen Syöpäyhdistys, Virpi Sipola, Rautatienkatu 22 B 13, 90100 OULU tai sähköinen hakemus virpi.sipola@pssy.org

Lisätietoja kursseista saat Pohjois-Suomen Syöpäyhdistyksestä.

Tutustu Pohjois-Suomen Syöpäyhdistyksen kuntoutuspalveluihin.

Mitä sopeutumisvalmennus on?

Henkilötietojen käsittely sopeutumisvalmennuskurssien yhteydessä

Muut Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssit

Voit hakea myös muille Syöpäjärjestöjen järjestämille sopeutumisvalmennuskursseille. Kursseja järjestetään eri puolilla Suomea.

Tutustu kurssivalikoimaan