Kurssit

Pohjois-Suomen Syöpäyhdistys järjestää Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) tukemia kursseja eri puolilla Pohjois-Suomea. Kurssille paras aika olisi hakea yhden-kahden vuoden kuluttua sairastumisesta.

Kurssit on tarkoitettu ensisijaisesti sellaisille syöpään sairastuneille, jotka eivät ole aiemmin olleet syövän takia kurssilla. Kurssit ovat osallistujille maksuttomia. STEA:n kursseilla osallistujat kustantavat matkat itse. Myös Kela järjestää kursseja syöpäpotilaille.

Kursseja rahoittavat Kela ja STEA. Kelan ja STEA:n tukemille kursseille haetaan erillisillä hakulomakkeilla. Kelan hakulomake on KU 132 (harkinnanvarainen kuntoutus). Liitteeksi tarvitaan lääkärin B-lausunto kuntoutuksen tarpeesta tai kuntoutussuunnitelma / epikriisi, jossa on lääkärin suositus kurssille.

Syöpää sairastavan sopeutumisvalmennuskurssit

STEA:n rahoittamille kursseille haetaan erillisellä lomakkeella. Kurssihakemukseen ei tarvitse liitteitä. STEA:n kurssihakemukset lähetetään järjestävälle syöpäyhdistykselle ja Kelan kurssihakemukset Kelalle suoraan. Kurssihakemuksia saa syöpäyhdistyksiltä, Kelalta sekä kuntoutusohjaajalta.

Hakulomake STEA:n tukemalle kurssille

STEA:n ja Pohjois-Suomen Syöpäyhdistyksen kurssit 2021

Nautitaan elämästä, eläkeikäisten syöpään sairastuneiden yksilökurssi

Kurssi toteutetaan, mikäli rahoitus järjestyy! 25-29.10.2021 Rokua Health & Spa Hotel, Rokua. Hakuaika kurssille päättyy 13.9.2021.

Kurssille valitaan 10 osallistujaa hakemuksen ja haastattelun perusteella. Syövän sairastaneet tai syöpää sairastavat eläkeikäiset 63-vuotiaat ja iäkkäämmät. Haluat uutta buustia elämään, löytää elämänilon yhdessä muiden samassa elämän tilanteessa olevien kanssa kauniissa ympäristössä.

Olet suhteellisen hyväkuntoinen ja voit liikkua ilman apuvälineitä. Oleillaan mahdollisimman paljon ulkona, retkeillään ja haetaan tekemisen ilosta itselle voimaa. Löydetään luonto uutena voimaantumismuotona tai löydetään luonto uudelleen. Rauhallisessa ympäristössä on aikaa pohtia omaa sairautta ja omaa tilannetta. Etsitään omia nykyisiä tai tulevia tekemisen muotoja oman hyvinvoinnin lisäämiseksi. Kurssilla on myös tietopuolista asiaa sekä omaan fyysiseen hyvinvointiin liittyviä harjoitteita kuten tasapainoa ja liikkuvuutta. Kurssin ohjaajina toimivat Pohjois-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajat Virpi Sipola ja Kaisa Pahtakari.

Osallistuminen kurssille on maksutonta.

Kurssille haetaan täyttämällä Syöpäjärjestöjen paperinen hakulomake. Hakulomake postitetaan osoitteeseen: Virpi Sipola / Pohjois-Suomen Syöpäyhdistys, Rautatienkatu 22 B 13, 90100 Oulu.

Parantumatonta syöpää sairastavien parikurssi

20.-23.9.2021 Santasport, Rovaniemi. Hakuaika päättyy 16.8.2021.

Kurssille valitaan 8 kurssilaista ja 8 heidän läheistään hakemuksen ja haastattelun perusteella. Kurssi on tarkoitettu aikuisille parantumatonta syöpää sairastaville sekä heidän läheisilleen. Olet suhteellisen hyväkuntoinen, jotta jaksat nauttia kurssin annista, liikkumisesta luonnosta ja vertaistuesta.

Kurssilla käydään läpi eri tavoin muuttunutta elämäntilannetta perheessä, kun toinen on sairastunut parantumattomasti. Toiminnallisia harjoitteita, paljon keskusteluja, yhdessä tulistelua ja luonnossa liikkumista voinnin mukaan. Ajatusten vaihtoa, uskallusta näyttää omat tunteensa ja ehkä omia pelkojakin. Tavoitteena on uskaltaa puhua ääneen kuolemasta ja mitä se merkitsee juuri minulle, löytää voimia ja motivaatiota elää tätä päivää. Kurssi on myös mahdollisuus lepoon ja irtiotto arjesta. Olemme kaikissa elämänvaiheissa yhtä arvokkaita ja merkityksellisiä ihmisiä, nautitaan nyt elämästä. Ohjaajina kurssilla toimivat Pohjois-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajat Virpi Sipola ja Kaisa Pahtakari.

Osallistuminen kurssille on maksutonta.

BRCA 1 ja 2 terveet geenivirheen kantajat, parikurssi

19.-21.11.2021 Rokua, Utajärvi. Hakuaika kurssille päättyy 23.10.2021.

Kurssille valitaan 8 geenivirheen kantajaa sekä 8 heidän läheistään hakemuksen perusteella. Brca 1 tai 2 terveet geenivirheen kantajat sekä läheiset, joilla noussut uusia kysymyksiä kantajuudesta, sen tuomista riskeistä sekä vaikutuksista perheen elämään.

Vuorovaikutteinen tietopuolinen viikonloppu, jossa vierailee paljon asiantuntijoita. Vertaistukea ja uutta tutkittua tietoa. Pienryhmäkeskusteluja, omaiset ja geenivirheen kantajat erikseen. Työntäyteiset päivät, mutta illalla keskusteluja vapaammassa ympäristössä ja virkistäytymistä Rokuan kauniissa luonnossa.  Ohjaajina toimivat Pohjois-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja Virpi Sipola ja perinnöllisyyshoitaja Tea Kotajärvi OYS:n perinnöllisyyspoliklinikalta.

Osallistuminen kurssille on maksutonta.

Kurssille haetaan täyttämällä paperinen hakulomake tai vastataan OYS:n perinnöllisyyspoliklinikan lähettämään kyselyyn kiinnostumalla kurssista. Hakulomake postitetaan osoitteeseen Virpi Sipola / Pohjois-Suomen Syöpäyhdistys, Rautatienkatu 22 B 13, 90100 OULU TAI palautetaan OYS:n perinnöllisyyspoliklinikan lähettämä kysely OYS:aan kirjeessä mainittuun palautusosoitteeseen.

Lisätietoa kursseista antaa Virpi Sipola, Pohjois-Suomen Syöpäyhdistys p. 0400 944 263 tai virpi.sipola@pssy.org

Tutustu Pohjois-Suomen Syöpäyhdistyksen kursseihin ja ryhmiin.

Mitä syöpäjärjestöjen kurssit ovat?

Henkilötietojen käsittely kurssien yhteydessä

Muut Syöpäjärjestöjen kurssit

Voit hakea myös muille Syöpäjärjestöjen järjestämille kursseille. Kursseja järjestetään eri puolilla Suomea.

Tutustu kurssivalikoimaan