Kuntoutuskurssit

Pohjois-Suomen Syöpäyhdistys järjestää Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) tukemia sopeutumisvalmennuskursseja eri puolilla Pohjois-Suomea. Kurssille paras aika olisi hakea yhden-kahden vuoden kuluttua sairastumisesta.

Kurssit on tarkoitettu ensisijaisesti sellaisille syöpään sairastuneille, jotka eivät ole aiemmin olleet syövän takia kurssilla. Kurssit ovat osallistujille maksuttomia. STEA:n kursseilla osallistujat kustantavat matkat itse. Myös Kela järjestää kursseja syöpäpotilaille.

Sopeutumisvalmennuskursseja rahoittavat Kela ja STEA. Kelan ja STEA:n tukemille kursseille haetaan erillisillä hakulomakkeilla. Kelan hakulomake on KU 132 (harkinnanvarainen kuntoutus). Liitteeksi tarvitaan lääkärin B-lausunto kuntoutuksen tarpeesta tai kuntoutussuunnitelma / epikriisi, jossa on lääkärin suositus kurssille.

Hakulomake Kelan tukemalle kurssille

STEA:n rahoittamille kursseille haetaan erillisellä lomakkeella. Kurssihakemukseen ei tarvitse liitteitä. STEA:n sopeutumisvalmennuskurssihakemukset lähetetään järjestävälle syöpäyhdistykselle ja Kelan kurssihakemukset Kelalle suoraan. Kurssihakemuksia saa syöpäyhdistyksiltä, Kelalta sekä kuntoutusohjaajalta.

Hakulomake STEA:n rahoittamalle kurssille

STEA:n ja Pohjois-Suomen Syöpäyhdistyksen sopeutumisvalmennuskurssit 2019

Kurssien rahoitus varmistuu loppuvuodesta 2018.

Luonnosta eväitä elämään, eläkeikäisten syöpään sairastuneiden yksilökurssi
20-24.5.2019, Rokua Health & Spa, Utajärvi. Viimeinen hakupäivä 15.4.2019.
Kurssille valitaan 10 henkilöä. Kurssilla saa tietoa, liikutaan luonnossa, tulistellaan nuotiolla ja etsitään omia voimavaroja elämään syövän jälkeen tai syövästä huolimatta. Kurssilaisilla tulee olla suhteellisen hyvä fyysinen kunto, jotta luonnossa ja maastossa liikkuminen onnistuu.

Suru elämässäni, voimaa luonnosta. Läheisensä syöpään menettäneiden kurssi
3-6.10.2019, Hotelli Pikku-Syöte, Pudasjärvi. Viimeinen hakupäivä 2.9.2019.
Kurssille valitaan 10 henkilöä. Kurssilla on tarkoitus tunnistaa oma suru ja pyritään löytämään keinoja käydä surua läpi. Etsimme ja löydämme voimavaroja. Käytämme kurssilla hyväksi luontoa liikkumalla ja hiljentymällä luonnossa. Kurssilla saa vertaistukea toisilta saman kokeneilta. Hakijoilla tulee olla suhteellisen hyvä fyysinen kunto, jotta pystyy liikkumaan luonnossa erilaisissa maastoissa. Ohjaajina psykologi Hannamaija Rauhala ja neuvontahoitaja Virpi Sipola.

Terveet ja sairastuneet BRCA-geenivirheenkantajamiehet, parikurssi
22-24.11.2019, Pohto, Oulu. Viimeinen hakupäivä 21.10.2019.
Kurssille otetaan 8 syövän sairastanutta tai tervettä BRCA-geenivirheen kantajaa sekä heidän läheisensä. Kurssi on tiivis, tietopuolinen viikonloppu. Uutta tietoa geenivirheestä sekä vastauksia kysymyksiin: Miten geenivirheen kanssa eletään, mistä löytää voimavaroja, hallitsevatko pelot elämää. Viikonlopun aikana ehtii myös nauttia vapaa-ajasta, yhdessäolosta takkatulen ääressä sekä siitä parhaimmasta, vertaistuesta. Kurssi toteutetaan yhteistyössä OYS:n perinnöllisyyspoliklinikan kanssa.

Kurssihakemukset lähetetään osoitteeseen:
Pohjois-Suomen Syöpäyhdistys, Virpi Sipola, Rautatienkatu 22 B 13, 90100 OULU tai sähköinen hakemus virpi.sipola@pssy.org

Lisätietoja kursseista saat Pohjois-Suomen Syöpäyhdistyksestä.

Tutustu Pohjois-Suomen Syöpäyhdistyksen kuntoutuspalveluihin.

Mitä sopeutumisvalmennus on?

Henkilötietojen käsittely sopeutumisvalmennuskurssien yhteydessä

Muut Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssit

Voit hakea myös muille Syöpäjärjestöjen ja Kelan järjestämille sopeutumisvalmennuskursseille. Kursseja järjestetään eri puolilla Suomea.

Tutustu kurssivalikoimaan