Vertaistuki

Haluamme tukea syöpään sairastuneita ja hänen läheisiään muuttuneessa elämäntilanteessa. Pohjois-Suomen Syöpäyhdistys välittää tukihenkilöitä ja järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä.

Haluan tukihenkilön

”Silloin kun päällimmäisenä oli ajatus siitä, ettei selviä, et arvaa, miltä tuntui tavata hänet, joka oli ollut samassa tilanteessa 10 vuotta sitten. Jotenkin toivo minussa heräsi.”

Syöpään sairastuminen muuttaa sairastuneen ja hänen läheistensä elämää. Monenlaisia kysymyksiä ja ajatuksia nousee mieleen. Arjen aikataulut on laitettava uusiksi ja tulevaisuuden suunnitteluun voi tulla epävarmuutta. Vastasairastunut voi jäsentää omaa tilannettaan keskustelemalla ajatuksistaan ja kokemuksiaan samankaltaisessa tilanteessa olleen ja siitä selviytyneen vertaistukihenkilön kanssa.

Vertaistukihenkilöt auttavat sairastuneita ja heidän läheisiään löytämään voimia ja keinoja elää sairauden kanssa. Vertaistukihenkilöt ovat joko itse sairastaneet syövän tai he ovat sairastuneen läheisiä.

Tukihenkilöt ovat kuuntelijoita, tukijoita, keskustelijoita ja empaattisia myötäeläjiä. He ovat

• vapaaehtoisia
  • tehtäväänsä koulutettuja
  • vaitiololupauksen antaneita.

Vertaistukea järjestetään tukea etsivän tarpeiden mukaan. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Toiminta perustuu tuettavan ja tukijan tasavertaisuuteen ja keskinäiseen ymmärrykseen. Tukihenkilömme eivät ole syövänhoidon ammattilaisia, vaan heidän kykynsä auttaa perustuu omiin kokemuksiin.

Tapaaminen voidaan sopia esimerkiksi sairaalaan tai muuhun yhdessä sovittuun paikkaan. Yhteydenpito puhelimella tai verkossa on myös mahdollista. Tukihenkilöt eivät ota kantaa potilaan hoitoihin tai muihin lääketieteellisiin kysymyksiin.

Saattohoidon tukihenkilöt

Saattohoidon tukihenkilöt ovat potilaan ja läheisten tukena saattohoidon aikana. He ovat kanssakulkijoita, jotka tarjoavat kiireetöntä läsnäoloa. Tukihenkilö voi antaa myös läheiselle mahdollisuuden lepotaukoon. Saattohoidon tukihenkilöt toimivat sairaaloissa, palvelukodeissa ja hoitolaitoksissa. Tarvittaessa he voivat tulla myös potilaan kotiin.

Saattohoidon tukihenkilöä voi tiedustella potilaan hoitopaikasta tai suoraan yhdistyksestä vapaaehtoistoiminnan koordinaattorilta.

Vertaistukiryhmät

Pohjois-Suomen Syöpäyhdistys järjestää myös vertaistukiryhmiä eri paikkakunnilla. Lue tarkemmin ryhmien kokoontumisista.

Vertaistukiryhmät ovat tarkoitettu vastasairastuneille ja eri potilasryhmille. Ryhmissä voi jakaa ajatuksia ja kokemuksia sairauden eri vaiheista. Ryhmiä on eri paikkakunnilla. Jos jokin tietty ryhmä tuntuu sinulle sopivalta, voit osallistua siihen, vaikka asuisitkin eri alueella.

Jos sinulla on kysymyksiä ryhmistä, voit ottaa yhteyttä neuvontahoitajiin tai yhdistyksen toimistoon. Yhteystiedot

Tule rohkeasti mukaan!

Tukihenkilötoimintaa ohjataan ja organisoidaan ammattimaisesti. Pohjois-Suomen Syöpäyhdistys kouluttaa tukihenkilöitä säännöllisesti. Voit siis luottaa siihen, että tukihenkilömme toimivat vastuullisesti.

Haluaisitko itsellesi tukihenkilön? Täytä lomake

Ota rohkeasti yhteyttä, tukihenkilömme ovat sinua varten!

Jos sinulla on kysyttävää, ota meihin yhteyttä. Voit kysyä tukihenkilöistämme myös sairaaloiden ja terveyskeskusten hoitohenkilökunnalta.

Haluaisitko itse ryhtyä tukihenkilöksi? Tutustu täältä tarkemmin, miten voit kouluttautua.

Vertaistukea saa myös osallistumalla yhdistyksemme toimintaan. Järjestämme erilaisia tapaamisia, tukiryhmiä ja kursseja.

Vertaistukea muualla verkossa

Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolla on keskustelufoorumi, jossa voit keskustella nimettömänä muiden sairastuneiden tai muuten syövästä huolestuneiden kanssa.

Keskustelufoorumi

Suomen Syöpäpotilaat ylläpitää epävirallisia potilasverkostoja. Ne ovat avoimia syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen. Suurin osa verkostojen toiminnasta tapahtuu sosiaalisessa mediassa.

Potilasverkostot Suomen Syöpäpotilaiden sivustolla