Kansanterveysjärjestöt: Kaupat, älkää ottako nikotiinipusseja myyntiin

Tiedote. Julkaistu: 05.06.2023, 09:09
Syöpäjärjestöt

Tarttumattomien sairauksien järjestöverkosto ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry ovat tänään lähettäneet kaupan alan toimijoille avoimen kirjeen, jossa ne vetoavat, ettei nikotiinipusseja otettaisi myyntiin.

– Kaupan toimijat puhuvat mielellään vastuullisuudesta. Nyt olisi hyvä tilaisuus osoittaa sitä käytännössä ja pidättäytyä nikotiinipussien myynnistä, vaikka voimassa oleva lainsäädäntö sen tällä hetkellä sallii. Kaupan ala on keskeisessä roolissa siinä, päätyvätkö nämä tuotteet markkinoille ja kuinka laajasti, korostaa Juha Viertola, Diabetesliiton toiminnanjohtaja ja Tarttumattomien sairauksien verkoston puheenjohtaja.

– Nikotiinipussit ovat vakava uhka lasten ja nuorten terveydelle. Pussien pakkaukset, tuoksut ja makuaineet on tehty nuoriin vetoaviksi. Myös markkinointi on suunnattu nuorille ja sillä pyritään hämärtämään tuotteiden haitallisuutta. Kaupan ala suojelee lapsia ja nuoria, jos se ei ota nikotiinipusseja valikoimiinsa, avaa EHYT ry:n toiminnanjohtaja Juha Mikkonen.

Nikotiini on myrkyllinen ja erittäin voimakasta riippuvuutta aiheuttava aine. Se on erityisen vaarallista lapsille, nuorille ja kokemattomille käyttäjille. Nikotiinipussit voivat aiheuttaa vakavia myrkytysoireita. Mikäli esimerkiksi pieni lapsi nielee nikotiinipussin, tilanne voi olla hengenvaarallinen. Pussit ovat maahan päätyessään vaaraksi myös eläimille ja ympäristölle.

Nikotiini on terveydelle monin tavoin haitallista. Se vaikuttaa mm. negatiivisesti lasten ja nuorten aivojen kehitykseen ja on haitallista sikiölle. Runsas nikotiinin käyttö lisää sydän- ja verisuonisairauksien ja kakkostyypin diabeteksen riskiä. Lisäksi nikotiiniriippuvuus johtaa usein erilaisten muiden tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön, mikä lisää mm. keuhkosairauksien ja syövän riskiä.

Nikotiinipussien käyttö on lisääntynyt hälyttävästi muissa Pohjoismaissa vain muutaman vuoden aikana. Esimerkiksi Islannissa 18–34-vuotiaista miehistä lähes 40 % käytti nikotiinipusseja vuonna 2022. Ruotsissa lukiolaisista 40 % oli kokeillut nikotiinipusseja ja 22 % käyttänyt niitä viimeisen kuukauden aikana.

– Suomella on vielä mahdollisuus suojella nuoriamme muiden Pohjoismaiden kehityskululta. Tupakka- ja nikotiinituotteiden kulutus on vähentynyt Suomessa viimeisinä vuosikymmeninä. Kuitenkin nuuskan käyttö on lisääntynyt nuorilla, ja tupakoinnin väheneminen pojilla on pysähtynyt. Nikotiinipussit vetoavat sellaisiinkin nuoriin, jotka eivät käytä muita tupakka- tai nikotiinituotteita. Mikäli nikotiinipussit ovat Suomen markkinoilla, on merkittävä riski, että nuorten nikotiiniriippuvuus ja -tuotteiden käyttö lisääntyvät, painottaa Syöpäjärjestöjen pääsihteeri Juha Pekka Turunen.

Suomen kansallisena tavoitteena on olla savuton ja nikotiiniton vuoteen 2030 mennessä. Järjestöt tavoittelevat sitä, että nikotiinipussit saadaan mahdollisimman pian kattavasti tupakkalain sääntelyn alaisiksi. Työ on kuitenkin kesken, minä aikana kaupan alan vastuu korostuu.

Avoin kirje on lähetetty Keskon, S-ryhmän, Lidlin ja R-kioskin johdoille.

Tarttumattomien sairauksien järjestöverkostoon kuuluvat Aivoliitto, Diabetesliitto, Filha, Hengitysliitto, Sydänliitto ja Syöpäjärjestöt.

Avoin kirje on luettavissa osoitteessa: https://www.syopajarjestot.fi/ajankohtaista/kannanotot/avoin-kirje-kaupan-alan-toimijoille-ala-ota-nikotiinipusseja-myyntiin

Lisätiedot:

Juha Viertola, toiminnanjohtaja, Diabetesliitto, juha.viertola@diabetes.fi, 050 64 222

Juha Mikkonen, toiminnanjohtaja, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, juha.mikkonen@ehyt.fi, 050 527 4780

Juha Pekka Turunen, pääsihteeri, Syöpäjärjestöt, juhapekka.turunen@cancer.fi, 050 571 4577

Sini Terävä, yhteiskuntasuhdepäällikkö, Syöpäjärjestöt, sini.terava@cancer.fi, 050 513 5083

Syöpäjärjestöt on Suomen suurin potilas- ja kansanterveysjärjestö, joka edistää hyvinvointia ja terveyttä. Tuotamme ja tarjoamme tietoa, tukea ja toivoa. Tavoitteena on ehkäistä syöpää sekä luoda sairastuneille ja heidän läheisilleen hyvän elämän edellytyksiä syövästä huolimatta.
Syöpäjärjestöt on yhteisnimitys Suomen Syöpäyhdistykselle ja Syöpäsäätiölle, joka on merkittävin yksityinen syöpätutkimuksen rahoittaja Suomessa. Suomen Syöpäyhdistykseen kuuluu 12 alueellista syöpäyhdistystä ja kuusi valtakunnallista potilasjärjestöä sekä oma tutkimuslaitos Suomen Syöpärekisteri. Suomen Syöpäyhdistys ylläpitää THL:n viranomaisrekisteriä, syöpärekisteriä, joka sisältää syöpätautien rekisterin sekä kansallisten syöpäseulontojen rekisterit.

www.syöpäjärjestöt.fi

www.kaikkisyövästä.fi