Siirry suoraan sisältöön

Mitä lähempänä suolistosyöpädiagnoosi on, sitä tiuhemmin lääkärikäyntejä kertyy

Tiedote. Julkaistu: 20.04.2023, 09:00
Syöpäjärjestöt

Suomen Syöpärekisteri selvitti suolistosyöpään sairastuneiden terveyspalvelujen käyttöä diagnoosia edeltävän vuoden aikana. Vastaavaa tutkimusta ei ole Suomessa aiemmin tehty.

Suolistosyöpään sairastuneiden terveyspalvelujen käyttö kasvaa selvästi ennen syöpädiagnoosia. Ensin lisääntyvät käynnit perusterveydenhuoltoon, sitten erikoissairaanhoitoon.

– Miehet alkavat hakeutua terveydenhuoltoon aikaisemmin kuin naiset. Miehille myös kertyy käyntejä enemmän. Tämä on uutta tietoa, sillä perinteisesti naiset käyttävät enemmän terveyspalveluja, kehittämispäällikkö Elina Hermiö Suomen Syöpärekisteristä sanoo.

Perusterveydenhuollon käynnit lisääntyivät jyrkästi miehillä neljä ja naisilla kolme kuukautta ennen suolistosyöpädiagnoosia. Erikoissairaanhoidon palvelujen käyttö lisääntyi miehillä kaksi ja naisilla kuukautta ennen syövän toteamista.

– Biologiset tekijät saattavat osaltaan selittää sitä, että miesten terveyspalvelujen käyttö lisääntyy naisia aiemmin. Miehillä ja naisilla suolistosyöpä todetaan usein eri paikassa: miehillä on enemmän peräsuolen ja naisilla paksusuolen syöpiä. Voi olla, että suolistosyövän oireet ilmenevät aiemmin miehillä, sillä paksusuolen syöpä oireilee yleensä vasta kun syöpä on jo edennyt.

– Joka tapauksessa tutkimuksemme tulokset kuvastavat tarvetta tukea sekä terveydenhuollon ammattilaisia että kansalaisia tunnistamaan suolistosyövän oireet entistä paremmin.

Suomessa suolistosyöpäleikkauksia tehdään paljon kiireellisinä

Valtaosa diagnoosia edeltäneistä terveydenhuollon käynneistä olivat avohoidon käyntejä. Sairaalajaksoista suurin osa kuitenkin oli päivystyksenä alkaneita.

– Suomessa suolistosyöpäleikkauksia tehdään paljon päivystysleikkauksina. Tämä kielii siitä, että syövät ovat todettaessa jo niin pitkälle edenneitä, että ne ovat vaikeita hoitaa. Hoitopolussa saattaa olla esteitä sille, että syöpää ei ole saatu aiemmin kiinni, Hermiö sanoo.

– Tutkimuksemme on ensimmäinen viite siitä, että suolistosyöpään sairastuneiden hoitopolussa on kehitettävää. Jatkossa selvitämme vielä tarkemmin sitä, mistä syistä suolistosyöpään sairastuneet käyttävät terveyspalveluja ennen diagnoosia ja pyrimme tunnistamaan hoitopolun pullonkaulat.

Lisätietoja:

Kehittämispäällikkö Elina Hermiö, puh. 040 759 5106, elina.hermio@cancer.fi

Viestinnän asiantuntija Nina Airisto, puh. 050 562 5760, nina.airisto@cancer.fi

Tutkimuksen tiedot: Elina Hermiö, Karri Seppä, Heidi Ryynänen, Elli Hirvonen, Liisa Pylkkänen, Jutta Järvelin, Nea Malila & Janne Pitkäniemi: Use of health services one year before primary colorectal cancer. BMC Health Services Research volume 23, Article number: 279 (2023). Linkki tutkimukseen: https://bmchealthservres.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12913-023-09298-7

Syöpäjärjestöt on Suomen suurin potilas- ja kansanterveysjärjestö, joka edistää hyvinvointia ja terveyttä. Tuotamme ja tarjoamme tietoa, tukea ja toivoa. Tavoitteena on ehkäistä syöpää sekä luoda sairastuneille ja heidän läheisilleen hyvän elämän edellytyksiä syövästä huolimatta.
Syöpäjärjestöt on yhteisnimitys Suomen Syöpäyhdistykselle ja Syöpäsäätiölle, joka on merkittävin yksityinen syöpätutkimuksen rahoittaja Suomessa. Suomen Syöpäyhdistykseen kuuluu 12 alueellista syöpäyhdistystä ja kuusi valtakunnallista potilasjärjestöä sekä oma tutkimuslaitos Suomen Syöpärekisteri. Suomen Syöpäyhdistys ylläpitää THL:n viranomaisrekisteriä, syöpärekisteriä, joka sisältää syöpätautien rekisterin sekä kansallisten syöpäseulontojen rekisterit.

www.syöpäjärjestöt.fi

www.kaikkisyövästä.fi