Omainen, osallistu kyselyyn: Vakavasti sairastuneen potilaan omaisen kohtaamisen ja tukemisen tarve

TUTKIMUKSEN SAATEKIRJE VAKAVASTI SAIRASTUNEIDEN POTILAIDEN OMAISILLE

Arvoisa tutkimukseen osallistuja. Pyydämme teitä osallistumaan tutkimukseen, jossa tutkitaan vakavasti sairastuneen potilaan omaisen kohtaamisen ja tukemisen tarvetta. Tutkimuksessa saadaan selville omaisten kokemuksia siitä, miten heitä on kohdattu ja tuettu läheisen hoidon aikana. Tutkimus liittyy opinnäytetyöhön, jota tehdään aiheesta: vakavasti sairastuneen potilaan omaisen kohtaaminen ja tukeminen.

Tutkimukseen pyydetään potilaiden omaisia. Läheisen sairastumisesta tulisi olla enintään viisi vuotta. Omaisia pyydetään kertomaan omakohtaisia kokemuksia kohtaamisen ja tuen saamisesta läheisen sairastumisen, hoidon ja elämän loppuvaiheen aikana. Tutkimus toteutetaan Webropol-kyselynä Pohjois-Suomen syöpäyhdistys ry:n nettisivuilla. Webropol-kysely on anonyymi kyselytutkimus, joten vastaajan henkilötiedot eivät tule kyselyssä ilmi.  Tutkimus sisältää kuusi avointa kysymystä ja kyselyn arvioitu vastaamisaika on noin 30 min. Kysely on avoinna helmikuun ajan 1.2 – 29.2.2024.

Tutkimuskyselyn vastausten analysointiin osallistuvat vain tutkimuksen laatineet opiskelijat. Tutkimustulokset esitellään opinnäytetyössämme, joka julkaistaan Diakonia ammattikorkeakoulun Theseus tietokannassa. Tutkimuksessa saatu tieto hyödyttää sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoita, jotka kohtaavat työssään sekä potilaita, että heidän omaisiaan.

Opinnäytetyön kyselytutkimus toteutetaan Pohjois-Suomen Syöpäyhdistys ry:n kanssa ja ohjaavina opettajina ovat Diakonia-ammattikorkeakoulun lehtorit Kirsi Laukkonen ja Ella Eronen-Levonen.

Kiitos jo etukäteen osallistumisesta kyselyyn!

Vastaamaan pääset oheisesta linkistä: https://link.webropolsurveys.com/S/D03C78C37BAC4F55

Ystävällisin terveisin:

Sh opiskelija Anna Sanmori anna.sanmori@student.diak.fi

Shd opiskelija Helena Kinnunen helena.kinnunen@student.diak.fi

Diakonia-ammattikorkeakoulun lehtorit:

Kirsi Laukkonen ja Ella Eronen-Levonen.

Pohjois-Suomen syöpäyhdistys ry.