Pohjois-Suomen syöpälapsiperheet

Pohjois-Suomen syöpälapsiperheet tarjoaa monipuolista toimintaa lapsipotilaille ja heidän perheilleen. Koronaviruksen vaikutus on huomioitu tapahtumien toteuttamisessa.

Pohjois-Suomen syöpälapsiperheet on syöpään sairastuneiden lasten ja perheiden osasto, joka toimii Pohjois-Suomen Syöpäyhdistyksen alaisuudessa.

Toimimme täysin vapaaehtoispohjalta. Yhdistysaktiivit ovat tulleet toimintaan mukaan oman lapsen sairauden kautta. Toiminnan pyörittämisestä ei makseta palkkaa tai kulukorvauksia. Olet tervetullut mukaan toimintaan!

Puheenjohtaja Jutta Pernu-Määttä jpernumaatta@gmail.com

Johtokunnan jäsenet kertovat mielellään lisää toiminnasta

Seuraa meitä Instagramissa

Seuraa meitä Facebookissa

Voit tukea toimintaamme lahjoituksin, olethan yhteydessä puheenjohtajaan; Jutta Pernu-Määttä, 044 0660 475

Tavoitteemme:

• Perheiden tukeminen sairaalassa ja sairaalan ulkopuolella
  • Virkistystoiminnan järjestäminen perheille
  • Vertaistuen järjestäminen

Toimintamme:

Osaston 51:n vertaistuki-illat. Tapaamiset peruttu toistaiseksi koronaviruksen vuoksi

Järjestämme vertaistuki-iltoja osasto 51:n vanhempainkeittiössä kunhan koronavirustilanne sen jälleen sallii.

Tiedotamme näistä illoista myös osaston ilmoitustaululla. Lisätietoja vertaistuki-illoista: kristinaviinamaki@gmail.com

Vertaistukihenkilöt

Syöpään sairastuminen muuttaa sairastuneen lapsen ja koko perheen elämää. Monenlaisia kysymyksiä ja ajatuksia nousee mieleen. Perheen arki on laitettava uusiksi ja tulevaisuuden suunnitteluun voi tulla epävarmuutta. Vertaistukihenkilön kanssa voi keskustella lapsen sairastumisen aiheuttamista tunteista, perheen arjen muuttumisesta sekä jakaa kokemuksia samassa tilanteessa olleen vanhemman kanssa.

Vertaistukihenkilöt voivat auttaa löytämään voimia ja keinoja elää sairauden kanssa. Vertaistukihenkilöt ovat joko itse sairastaneet syövän tai he ovat sairastuneen läheisiä.

Tukihenkilöt ovat kuuntelijoita, tukijoita, keskustelijoita ja empaattisia myötäeläjiä. He ovat vapaaehtoisia, tehtäväänsä koulutettuja ja vaitiololupauksen antaneita.

Vertaistukea järjestetään tukea etsivän tarpeiden mukaan. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Toiminta perustuu tuettavan ja tukijan tasavertaisuuteen ja keskinäiseen ymmärrykseen. Tukihenkilömme eivät ole syövänhoidon ammattilaisia, vaan heidän kykynsä auttaa perustuu omiin kokemuksiin.

Tapaaminen voidaan sopia esimerkiksi sairaalaan tai muuhun yhdessä sovittuun paikkaan. Yhteydenpito puhelimella tai verkossa on myös mahdollista. Tukihenkilöt eivät ota kantaa potilaan hoitoihin tai muihin lääketieteellisiin kysymyksiin.

Koulutetut vertaistukihenkilöt:

• Omatoiminen perheretki Kemiin helmikuuna aikana
  • Kevätretki pääsiäisenä 2021

Yhteistyökumppanit

Kärpättäret, Oulun Kärpät, Nova Skyland Hotel, Experience365/Kemin Matkailu Oy, Scandic City Oulu, Oy Levi Ski Resort Ltd, Seikkailupuisto Levi, Levi Zero Point vuokraamo, Levi Wellness Club, Levi Hotel Spa, Scandic Rovaniemi, Rukakeskus Oy, Nuoriso- ja vapaa-ajankeskus Pikku-Syöte, Hotel Paljakka, Sokeri-Jussin Kievari, Northern Lights Expedition, Osuuskauppa Arina, Prisma Linnanmaa, Sokos Herkku, K-Citymarket Rusko, K-Citymarket Kaakkuri, Citymarket Kemi, Prisma Kemi, Prisma Rovaniemi, Citymarket Kuusamo, S-Market Haukipudas, S-Market Ii, Hiihtokeskus Iso-Syöte, Seikkailupuisto Huikia, Törmälän Tila, Norlandia Tampere Hotel, Sanoma Media, Hotelli Rantakalla, Kauppakeskus Zeppelin, Ikea, Superpark Oulu, Citydance, Park Hotel Tornio, Sokos Hotel Eden, Leijakoulu Lappis, HimosLomat Oy, Duudsonit Activity Park TornioHaparanda, Koivurannan saunalautta Oy, Lainesauna Oy, Ravintola Nallikari, Nallikari Bakery&Bistro, Luotsihotelli / Arctic Lighthouse Hotel, Kart in Club OULU, Elokuvateatteri Star, Oulun Keilahalli, Powerpark, Ruskotunturi Oulu, Arctic SnowHotel & Glass Igloos, Arctic City Hotel Rovaniemi, Ranua Zoo – Ranuan Eläinpuisto, Exit Oulu, Oulu Zipline, Spa Hotel Runni, Härmän Kuntoutus Oy, McDonald’s Kempele, Place Diva, Sanoma Media, Ikea, Royal Line Oy, Johanna Kukkohovi- Kukkohovi Design, Jannis, Ravintola Crecian, Helkama Velox Oy, Arctic Warriors, Talkkari Körkkö, LähiTapiola, Oulun Rakennuslasi, Teatteri Rio, TRGMOulu, Heikki Luhtanen, Mari Pietikäinen, Huvi ja tapahtumapalvelut, Putaan Pulla, Snellman, Liikuntakeskus Hukka, Meri Oulun kesäteatteri, Tuuli Nikki Photography, Hesburger, Oulun kaupunki sivistys- ja kulttuuripalvelut, Nokia Solutions & Networks, Sylva, Soiva Siili, Rock Bar & Grill 82.