Pohjois-Suomen syöpälapsiperheet

Pohjois-Suomen syöpälapsiperheet tarjoaa monipuolista toimintaa lapsipotilaille ja heidän perheilleen. Koronaviruksen vaikutus on huomioitu tapahtumien toteuttamisessa.

Pohjois-Suomen syöpälapsiperheet on syöpään sairastuneiden lasten ja perheiden osasto, joka toimii Pohjois-Suomen Syöpäyhdistyksen alaisuudessa.

Toimimme täysin vapaaehtoispohjalta. Yhdistysaktiivit ovat tulleet toimintaan mukaan oman lapsen sairauden kautta. Toiminnan pyörittämisestä ei makseta palkkaa tai kulukorvauksia. Olet tervetullut mukaan toimintaan!

Puheenjohtaja Jutta Pernu-Määttä jpernumaatta@gmail.com

Johtokunnan jäsenet kertovat mielellään lisää toiminnasta

Seuraa meitä Instagramissa

Seuraa meitä Facebookissa

Voit tukea toimintaamme lahjoituksin, olethan yhteydessä puheenjohtajaan; Jutta Pernu-Määttä, 044 0660 475

Tavoitteemme:

• Perheiden tukeminen sairaalassa ja sairaalan ulkopuolella
  • Virkistystoiminnan järjestäminen perheille
  • Vertaistuen järjestäminen

Toimintamme:

Osaston 51:n vertaistuki-illat. Tapaamiset peruttu toistaiseksi koronaviruksen vuoksi

Järjestämme vertaistuki-iltoja osasto 51:n vanhempainkeittiössä kunhan koronavirustilanne sen jälleen sallii.

Tiedotamme näistä illoista myös osaston ilmoitustaululla. Lisätietoja vertaistuki-illoista: kristinaviinamaki@gmail.com

Vertaistukihenkilöt

Syöpään sairastuminen muuttaa sairastuneen lapsen ja koko perheen elämää. Monenlaisia kysymyksiä ja ajatuksia nousee mieleen. Perheen arki on laitettava uusiksi ja tulevaisuuden suunnitteluun voi tulla epävarmuutta. Vertaistukihenkilön kanssa voi keskustella lapsen sairastumisen aiheuttamista tunteista, perheen arjen muuttumisesta sekä jakaa kokemuksia samassa tilanteessa olleen vanhemman kanssa.

Vertaistukihenkilöt voivat auttaa löytämään voimia ja keinoja elää sairauden kanssa. Vertaistukihenkilöt ovat joko itse sairastaneet syövän tai he ovat sairastuneen läheisiä.

Tukihenkilöt ovat kuuntelijoita, tukijoita, keskustelijoita ja empaattisia myötäeläjiä. He ovat vapaaehtoisia, tehtäväänsä koulutettuja ja vaitiololupauksen antaneita.

Vertaistukea järjestetään tukea etsivän tarpeiden mukaan. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Toiminta perustuu tuettavan ja tukijan tasavertaisuuteen ja keskinäiseen ymmärrykseen. Tukihenkilömme eivät ole syövänhoidon ammattilaisia, vaan heidän kykynsä auttaa perustuu omiin kokemuksiin.

Tapaaminen voidaan sopia esimerkiksi sairaalaan tai muuhun yhdessä sovittuun paikkaan. Yhteydenpito puhelimella tai verkossa on myös mahdollista. Tukihenkilöt eivät ota kantaa potilaan hoitoihin tai muihin lääketieteellisiin kysymyksiin.

Koulutetut vertaistukihenkilöt:

• Kesäteatteri vanhemmille heinäkuussa
  • Syysretki viikkojen 42-43 aikana

Yhteistyökumppanit

ABB Oy, Arctic City Hotel Rovaniemi, Arctic SnowHotel & Glass Igloos, Arctic Warriors, Bauhaus & Co Ky-tavaratalo Oulu, Citydance, Design Gardin – Tmi Maarit Lyytikäinen, Duudsonit Activity Park TornioHaparanda, Elokuvateatteri Star, Exit Oulu, Experience365/Kemin Matkailu Oy, Finlaude Oy, Finnish Design Shop, Finnparttia Oy, Forbo – flooring systems, Groupe SEB – Tefal, Helkama Velox Oy, Hesburger, Hiihtokeskus Iso-Syöte, HimosLomat Oy, Hotel Paljakka, Hotelli Rantakalla, Huvi ja tapahtumapalvelut, Härmän Kuntoutus Oy, Ikea, Indoor Group Oy, Inno-Keittiö Oy, Jannis Oy, Johanna Kukkohovi- Kukkohovi Design, Kart in Club Oulu, Kaukokiito, Kauppakeskus Zeppelin, K-Citymarket Kaakkuri, K-Citymarket Kemi, K-Citymarket Kuusamo, K-Citymarket Rusko, Koivurannan saunalautta Oy, Kärpättäret, Laattapiste Oy Oulu, Lainesauna Oy, Ledvance Oy, Leijakoulu Lappis, Levi Hotel Spa, Levi Wellness Club, Levi Zero Point vuokraamo, Liikuntakeskus Hukka, Luotsihotelli / Arctic Lighthouse Hotel, Lvi-asennus J. Järvinen, LähiTapiola, Mainostakomo Oy, Maler Oy, Mari Pietikäinen, Matto.fi, McDonald’s Kempele, Meri Oulun kesäteatteri, Mirror Line Oy, Nallikari Bakery&Bistro, Neliövarasto Oy, Nokia Solutions & Networks, Norlandia Tampere Hotel, Northern Lights Expedition, Nova Skyland Hotel, Nuoriso- ja vapaa-ajankeskus Pikku-Syöte, OEM Finland Oy, Oras Group Oy, Osuuskauppa Arina, Oulu Zipline, Oulun golfkerho ry, Oulun kaupunki sivistys- ja kulttuuripalvelut, Oulun Keilahalli, Oulun Kärpät, Oulun Muuttopalvelu, Oulun Rakennuslasi, Ovikauppa Ercoma Oy, Oy Electrolux Ab, Oy Levi Ski Resort Ltd, Park Hotel Tornio, Pisla Oy, PJ-Tekniikka Oy, Place Diva, Pohjois-Suomen Talokeskus Oy, Power Limingantulli Oulu, Powerpark, Prisma Kemi, Prisma Kuusamo, Prisma Linnanmaa, Prisma Rovaniemi, Putaan Pulla, Ranua Zoo – Ranuan Eläinpuisto, Ravintola Crecian, Ravintola Nallikari, Rock Bar & Grill 82, Rokua Health & Spa Hotel, Oy Rova-Rest Ab, Royal Line Oy, Rukakeskus Oy, Ruskotunturi Oulu, Sanoma Media, Sanoma Media, Scandic City Oulu, Scandic Rovaniemi, Seikkailupuisto Huikia, Seikkailupuisto Levi, S-Market Haukipudas, S-Market Ii, S-Market Tyrnävä, Snellman, Soiva Siili, Sokeri-Jussin Kievari, Sokos Herkku, Sokos Hotel Eden, Spa Hotel Runni, Stala Oy, Stark Suomi Oy – Oulun myymälä, Suomen Tervaleppä Oy, Suomen Tivoli, Superpark Oulu, Svedbergs Oy Ab, Sylva, Talkkari Körkkö, Teatteri Rio, Tikkurila Oyj, TRGM Oulu, Tuuli Nikki Photography, Törmälän Tila, Ukkohalla, Wash palvelut Ky, Vihtan Oy, Virpiniemi Golf Oy, VM Carpet Oy.